Jaarverslag 2023

Beste leden en nieuwsbrieflezers van EC De Omslag UA.

In het begin van 2024 willen we jullie graag laten weten waar werkgroepen en bestuur in 2023 mee bezig zijn geweest.

Na de goedkeuring van het afwegingskader, de Voerendaalse Standaard, zijn we tot nu toe benaderd door twee project ontwikkelaars die ons hebben gevraagd met hun samen te werken.
De zoekgebiedenkaart is hier gepubliceerd.

Het gaat daarbij concreet om het gebied 17 aan de Karstraat, van de heer Wimmers, met Statkraft als projectontwikkelaar en om het gebied 24 aan de Ransdalerweg, van de familie Franssen met GreenCells als ontwikkelaar.

Voor deze projecten willen we gelden ophalen om vanaf dag één als volledig als partner mee te kunnen draaien. Deze gelden willen we ophalen via het ontwikkelfonds van Energie Samen.

Omdat deze projecten qua omvang en complexiteit groot zijn hebben we de hulp ingeroepen van het projectbureau van Rescoop Limburg. Ook de kosten van deze ondersteuning kunnen we straks uit de gelden van het ontwikkelfonds financieren.

We gaan zo spoedig mogelijk een mogelijkheid opzetten om de leden te vragen met deze aanpak in te stemmen en werkgroep en bestuur een mandaat te geven, om zo veel mogelijk zelfstandig en in het belang van de coöperatie op te treden.

De Heer Erkens, of zijn vertegenwoordiging, (is pilot 3) heeft nog geen contact met De Omslag opgenomen. Wij als bestuur stellen ons de vraag of dit project niet te klein is om voor de gemeenschap belangrijk te zijn. Voorwaarde voor een uitsluiting van dit gedeelte van het afwegingskader zou kunnen zijn dat de energetische opbrengst puur voor eigen gebruik is en blijft.

Project Steenenis (initiatief nummer 4 = 2026 zonder uitval van een van de bovenstaande projecten).

We zijn opnieuw met grondeigenaar en gebruiker in gesprek en hebben de mondelinge steun om nog in 2023 een pro-forma vergunningsaanvraag te doen, wat inmiddels gebeurd is en zal binnenkort op overheid.nl worden gepubliceerd.

De grondeigenaar heeft een aantal aanvullende eisen gesteld. Deze worden door het afwegingskader gedeeltelijk al afgedekt.

Dan hebben we nog een tweetal pure SCE projecten in de pen. Enerzijds is dit een project op dak van het Kunderhoes, anderzijds is dit eveneens een project op dak, dan van Lubosch Land. Zowel met de gemeente Voerendaal als met de eigenaren van Lubosch land lopen contacten.

Op beide daken hopen wij een postcoderoos project, nieuwe stijl (=SCE), te kunnen realiseren.

In een van de vorige nieuwsbrieven hebben we daarover al bericht.
Voor het project Kunderhoes is een subsidie van €5000,- bij de Rabobank aangevraagd. Dit bedrag is inmiddels toegekend en wordt op 10 januari middels een cheque (met voorwaarden) overhandigd.

Dan het LSDCEB, onze werktitel voor een Parkstad breed coöperatief, sociaal en duurzaam energiebedrijf. Hierin werken de 7 Parkstadgemeenten samen met de 5 bestaande energie coöperaties. Dit gaat begin 2024 een volgende fase in, waarin de mogelijkheden, onmogelijkheden en oplossingen in beeld zullen worden gebracht.
De 7 Parkstadgemeenten zijn: Beekdaelen, Brunssum, Heerlen, Kerkrade, Landgraaf, Simpelveld en Voerendaal.
De 5 samenwerkende energiecoöperaties zijn: Impulz uit Beekdaelen, Energiek Brunssum, Energiecoöperatie-Heerlen-Centrum, Heerlen Duurzaam en De Omslag uit Voerendaal.
In een later stadium hopen wij dat de energiecoöperaties in oprichting in Simpelveld, Landgraaf en Kerkrade aansluiten.

Dan als laatste:

• er lopen regelmatige contacten met gemeente Voerendaal
  • we wonen ALV’s van Rescoop Limburg bij
  • we wonen ALV’s van Energie Samen bij
  • we wonen RES gesprekken bij

Al met al, er is een hoop werk aan de winkel waarbij we zeker nog ondersteuning kunnen gebruiken.

Als je interesse hebt om in een maatschappelijk doel een rol te willen vervullen, de oproep om je te melden.

Dat kan via de website of via de telefoonnummers van een van de bestuursleden.

Deel op FaceBook
Piep op Twitter (X)
Deel op LinkedIn

Laat een reactie achter

Binnenkort:

Aankomende evenementen

Blijf op de hoogte!

Meld u aan voor onze nieuwsbrief en voorkom dat u het laatste nieuws mist.

Meest recente berichten

Vragen of opmerkingen?